התייעלות אנרגטית בבתי-ספר

התייעלות אנרגטית בבתי-ספר

בישראל ישנם אלפי בתי ספר שצריכת האנרגיה כוללת שלהם משמעותית מאוד. לכן יזם משרד האנרגיה מהלך של עידוד ההתייעלות האנרגטית בבתי ספר הכולל שלושה היבטים מרכזיים: 

א. היבט חינוכי: לחנך את תלמידי בתי-הספר לנטר ולעקוב באופן שוטף אחר צריכות החשמל של בית-הספר. לעשות שימוש במערכת לניהול אנרגיה המאפשרת לעקוב אחר צריכת החשמל בבית-הספר בכל שעות היממה, לזהות צריכה חריגה מעבר לשעות הפעילות, לנתח את היעילות של מכשירי החשמל ולהוביל מהלכי התייעלות. כך התלמידים לומדים לנהל את משאב האנרגיה בבית-הספר ובחייהם מחוץ לכותלי בית-הספר. 

ב. היבט סביבתי: ייצור אנרגיה בכלל, וייצור חשמל ממקורות מתכלים כגון נפט וגז מהווים את המקור המשמעותי ביותר לפליטה של פחמן דו-חמצני, המהווה את גז החממה העיקרי. מעל 60% מפליטות גזי החממה מקורן בייצור חשמל.. על מנת לטפל בסוגיה, התכנסה בפריז בסוף שנת 2015 ועידת האומות המאוחדות לשינוי אקלים, שגיבשה הסכם אקלים עולמי-תקדימי לצמצום פליטת גזי חממה. בוועידה השתתפו כ 40,000 נציגים מרחבי העולם, ביניהם גם משלחת מישראל. במסגרת השתתפותה בוועדה, התחייבה מדינת ישראל לצמצם ב- 17% את צריכת החשמל עד שנת 2030 , ביחס להיקף הצריכה הצפוי באותה שנה. 

ג. היבט כלכלי: חיסכון בחשמל בבתי-ספר, בעיקר בעקבות המעבר של בתי-הספר לניהול עצמי, "ישחרר" משאבים מהתפעול השוטף לטובת צרכים חינוכיים. 

 

תהליך התייעלות אנרגטית בבתי-ספר מתמקד בצרכני האנרגיה המרכזיים שהם מערכות מיזוג אויר מקומיות (מזגנים מפוצלים) וגופי תאורת פנים. בחלק מבתי-הספר יש גם אולמות ומגרשי ספורט עם מערכות מיזוג אוויר מרכזיות (צ'ילרים ויט"אות) וגופי תאורת חוץ. בתהליך ההתייעלות ממפים את כל צרכני האנרגיה ומכינים תכנית להתייעלות אנרגטית הכוללת שדרוג של ציוד ישן בחדש בעל מצילות גבוהה יותר, לדוגמא החלפת מזגנים ישנים בחדשים או החלפת גופי תאורה ישנים לתאורת לד וכמו כן התקנת מערכות פיקוד ובקרה להפסקה אוטומטית של צרכני אנרגיה בהיעדר צורך בשימוש בהם. ככלל תהליך התייעלות אנרגטית בבתי-ספר יכו לחסוך לפחות 10% מצריכת החשמל של בית-הספר. 

מניסיוננו בתחום הדבר זוכה לשיתוף פעולה של צוות המורים והתלמידים בבית-הספר שנרתמים למאמץ.

מלאו את הפרטים ונשמח לעמוד לרשותכם