התייעלות אנרגטית בתעשייה

התייעלות אנרגטית בתעשייה

התעשייה בישראל צורכת כשליש בכלל צריכת האנרגיה של המדינה. בישראל פועלים מאות מפעלי תעשייה ומטבע הדברים כל מפעל זקוק לצריכת אנרגיה משמעותית לצורך הפעלת מכונות הייצור, מערכות קירור, מיזוג אוויר, קיטור, חימום מים, תנורים, אוויר דחוס, מנועים, משאבות, מערכות וואקום, מערכות תאורה ועוד. 

צריכת האנרגיה של המגזר התעשייתי בישראל (מאות מפעלים) מהוו כשליש מכלל צריכת האנרגיה של ישראל. לכן התייעלות אנרגטית במגזר התעשייתי בישראל הינה אינטרס משמעותי של המדינה וגם של כל מפעל בפני עצמו. ככלל ניתן לחסוך בפעילות להתייעלות אנרגטית בתעשייה לפחות 10% מצריכת האנרגיה. 

 

התייעלות אנרגטית במפעלים מבוצעת ע"י ביצוע הפעילויות המומלצות הבאות: 

  • שיפור יעילות ו/או החלפת צ'ילרים לקירור ומיזוג אוויר: מערכות לקירור תהליך ומיזוג אוויר הינן צרכניות אנרגיה משמעותיות ולכן מומלץ לבדוק תקופתית את נצילותן ולהחליף מערכות ישנות במידת הצורך. 
  • החלפת מנועים חשמליים: כ- 70% מהצריכה הכוללת של האנרגיה בתעשייה נעשית בעקבות הפעלה של מנועים חשמליים, אשר מרביתם נרכשו ללא התחשבות בחיסכון בצריכה החשמלית. לכן, יש אפשרות להחליף מנועים ישנים במנועים חדשים בעלי נצילות גבוהה יותר ובנוסף גם להשתמש בתוספות מיוחדות, למשל שימוש במשנה מהירות והבחנה בצרכי העומס, על מנת לצמצם את צריכת החשמל של המנועים באופן משמעותי, וכך בעצם ניתן לייעל במיידית את צריכת החשמל של המנועים. 
  • שדרוג מכונות ייצור: בכל מפעל ישנו מספר רב של מכונות, אשר חלקו לפחות מבזבז אנרגיה לחינם, בדיקה פשוטה תגלה שאפשר לייעל ולחסוך באנרגיה. לרוב המכונות, ישנם מאפיינים רבים, אשר קובעים את התפוקה שלהם, זאת לצד השימוש באנרגיה הנחוצה, לכן יש מגוון רב של אפשרויות לצורך צמצום שימוש באנרגיה, זאת מבלי לפגוע בתוצרת הרגילה של המכונה. 
  • מחזור או השבת חום: צמצום פליטות חום לסביבה ע"י בידוד משטחים חמים וע"י התקנת מחליפי חום לניצול חום שיורי שנפלט לסביבה (לדוגמא מארובות גזי הפליטה של דוודי קיטור. 
  • איטום דליפות אוויר דחוס: מערכות אוויר דחוס אחראיות לכ- 15% בממוצע מצריכת החשמל של מפעלים. איטור תקופתי של דליפות אוויר במערכת באמצעות ציוד אולטראסוני ואיטומן יכול לחסוך כ- 20% בממוצע בצריכות החשמל על המערכת. 
  • התקנת מערכות שליטה ובקרה: התקנה של מערכות לשליטה ובקרה מאשפרת לעקוב באופן הדוק אחר פעילות המפעל וצרכני האנרגיה בו ואף לקבל הודעות בזמן על תקלות הגורמות לבזבוז אנרגיה. 
  • הסטת עומסים: עלות החשמל אינה קבועה והיא משתנה על פי שעות היום (תעריף תעו"ז), לכן ניתן במקרים מסוימים להעביר פעילויות ייצור לשעות בהן תעריך החשמל נמוך יותר ובכך לחסוך בעלויות האנרגיה. 
  • פעילויות תחזוקה: באמצעות פעילויות של אחזקה מונעת כגון: ניקוי מעביר, החלפת מסננים, שימון מיסבים וכדומה ניתן להפחית את צריכת האנרגיה של ציוד הייצור. 

 

ישנם מפעלים הנוקטים בגישה של מכרז התייעלות אנרגטית שבו הארגון מציע לספקים בתחום ההתייעלות האנרגטית לבצע מהלך כולל של התייעלות אנרגטית על חשבון הספק במודל של חלוקה בחיסכון בפועל בהוצאות האנרגיה של הארגון. בשיטה זאת כל העלויות כולל ביצוע סקר האנרגיה, רכישת והתקנת ציוד חדש חלים על הספק, דבר המקטין למינימום את הסיכון למפעל אך מצד שני מאלץ אותו מצד שני להעביר חלק משמעותי מהחיסכון שהושג לספק.

מלאו את הפרטים ונשמח לעמוד לרשותכם